Muzikale evenementen

Andrée en Pierre Arty waren in de tweede helft van de 20ste eeuw heel actief in het artistieke Brusselse milieu.

Geïnspireerd door haar vader en succesvolle vioolspeler Albert Rahier volgde Andrée zang en pianobegeleiding aan het Brusselse Koninklijk Conservatorium, om vanaf 1944 recitals te brengen in binnen- en buitenland. Haar echtgenoot Pierre Lulsens vergezelde haar als recitant. Pierre Arty (zijn echte naam was Pierre Lulsens) van zijn kant heeft vijftig jaar lang bijgedragen tot de artistieke vitaliteit van Franstalig België.

In 2013 vond de Stichting, die het patrimonium van de Arty’s beheert, het gepast om de Steinway A vleugel die het Brusselse kunstenaarskoppel gebruikte, te schenken aan het Conservatorium waar Andrée ooit haar eerste muzieklessen kreeg. De studenten van het Koninklijke Conservatorium van Brussel waren maar al te blij met deze extra oefenpiano en organiseerden uit dankbaarheid op 25 november 2013 een uniek recital, gebracht door enkele gerenommeerde leraars van de Franstalige afdeling van het Koninklijk Conservatorium en hun leerlingen. Voor deze bloemlezing uit het favoriete klassieke werk van Andrée en Pierre Arty waren meer dan honderd geïnteresseerde muziekliefhebbers samengekomen in het Auditorium Joseph Jongen in de Eikstraat.

Op het programma stond werk van Mozart en Beethoven, maar ook het lichtere werk van Francis Poulenc kon het publiek bekoren. De meeste werken werden gebracht door de gevierde pianiste Dominique Cornil, lerares aan het conservatorium en haar collega bariton zanger Marcel Vanaud. Maar ook de studenten van het conservatorium droegen bij tot het welslagen van de muzikale avond. Het trio Egmont zette in met een mooie interpretatie van een werk van Ludwig van Beethoven voor piano, cello en klarinet, terwijl de leerlingen ‘zang’ voor een luchtige noot zorgden met een bijzonder grappige voordracht van enkele gedichten geschreven door Andrée Arty.

Compositiewedstrijd

Zes jaar later riep de Stichting een compositiewedstrijd in het leven in samenwerking met de Nederlandstalige vleugel van het KBC. De leerlingen uit de compositieklas, componeerden werk geïnspireerd op het collagewerk van Andrée Arty. Op 8 december 2019 werden vijf van de zes composities uitgevoerd in de concertzaal van het conservatorium. Het internationale deelnemersveld met Romain Cadot (Frankrijk), Chih-Yun Chiang (Taïwan), Emile Daems (België), Alkis Karyzonis (Griekenland) en Evans KocjaDe door de jury aangeduide eerste laureaat, de Taïwanese Chih-Yun Chiang, kreeg met “Les Saisons confondues” een werk voor hobo, cello en piano, kreeg een stevig applaus van het talrijk aanwezige publiek. Tweede werd Alkis Karyzonis met “Totalement Automatique” voor alt sax, viool en piano.

Musical

En nu, in 2023, staat er een musical geïnspireerd op het leven van Andrée Arty op stapel. De musical maakt deel uit van het afstudeertraject van de leerlingen van de musical afdeling van het Koninklijk Conservatorium Brussel en begin mei worden er vier publieke voorstellingen georganiseerd in zaal Zinnema in Anderlecht.