Feestprogramma

Andrée Arty – 100 jaar

De Fondation Andrée en Pierre Arty viert de 100st verjaardag van Andrée Arty met…

…de publicatie van een essay

Andrée Arty werd 100 jaar geleden geboren. Met zijn boeiend essay laat Yves de Vresse ons nader kennis maken met Andrée Arty én haar passie: de collagekunst.

Yves de Vresse plaatst leven en werk van Andrée Arty in een breder perspectief. Hij neemt ons mee naar het begin van de 20ste eeuw en de lancering van de ‘moderne’ collage door gereputeerde internationale artiesten. Hij laat ons de Brusselse jaren zestig en zeventig van het door kunst gepassioneerde echtpaar Arty meebeleven.

…de voorstelling van een musical

De Musicalafdeling van het KCB presenteert een originele creatie geïnspireerd op het leven van de Brusselse kunstenares Andrée Arty.

Andrée en Pierre Arty hebben ongetwijfeld hun stempel gedrukt op de Brusselse kunstwereld van de 20ste eeuw. Andrée Arty als muzikante, schrijfster van poëzie en bovenal bezielster van de collagekunst.

Pierre Arty als stimulator van kunst en artistieke creativiteit. Hun ongebreidelde zoektocht naar schoonheid wordt nu vertolkt én verklankt in een musical, gerealiseerd door de studenten van de Musicalafdeling van het KCB. Ongetwijfeld wordt dit een meer dan boeiend en luisterrijk gebeuren met als inspiratiebron het rijke artistieke leven van Andrée en Pierre Arty.

De originele musical Arty duikt in hun artistieke leven en gaat, net als Andrée, opzoek naar de schoonheid van de kunst en diens gave om emoties op te wekken.

Locatie: Zinnema Anderlecht

Productie: Wim Lanckrock
Kostuums: Hilde Colaers
Stagiaires & brainstormteam

Mathias Fleurackers, Nayat Sari & Janis Vercaempst.

Spelers

Lucie Collet, Douwe Debroux, Rani De Deken, Joppe Dekoker, Alizée Gilon, Lotte Heuten, Emma Malfliet, Thomas Servranckx, Eline Van Ginderen, Indra Van Impe, Mathieu Van Nieulande, Pieter Vreys & Axel Znamensky.

…een uitzonderlijke tentoonstelling

Van 4 tot en met 21 mei loopt in de wandelgangen van Zinnema in Anderlecht een uitzonderlijke tentoonstelling met nooit eerder getoond werk van Andrée Arty. Er zullen zowel werken die vermeld worden in het essaye als collages die in de musical geprojecteerd worden, te bekijken zijn.

De tentoonstelling is gratis te bezoeken tijdens de openingsuren van Zinnema: alle weekdagen van 09.30 tot 17.00 uur een voor en na de voorstellingen.