Categorieën
Collage-prijs Paulette in ’t Veld Tentoonstelling

Paulette in ’t Veld, wint tweede editie

De Stichting Andrée en Pierre Arty organiseerde de tweede editie van haar Collage-prijs. Met deze wedstrijd wil de stichting de collage-kunst onder de aandacht brengen en een actuele kunstenaar die actief is op het terrein van de collages steunen. Deze prijs is uiteindelijk ook een eerbetoon aan de kunstenares Andrée Arty en wordt elke drie jaar uitgereikt en werd deze keer toegekend aan Paulette in ’t Veld.

Bij consensus heeft de Jury besloten om drie collagekunstenaars te nomineren wiens werk naast opmerkelijke artistieke kwaliteiten, ook getuigt van een technische beheersing van het medium collage. Daarenboven meent de jury dat de drie genomineerden bezield werk hebben ingezonden, getuigend van een zeer grote persoonlijkheid. Uiteraard heeft dat tot gevolg dat de drie nominaties gaan naar kunstenaars met een radicaal verschillende benadering van de collagekunst – een bewijs van de hernieuwde vitaliteit van het genre!

Omwille van de Coranapandemie, werd de prijsuitreiking dit jaar met enige vertraging bekendgemaakt op 13 juni 2020. In een zeer beperkt gezelschap, op veilige afstand, maakte de jury haar beslissing bekend in een villa die voor de gelegenheid tot Villa Arty werd omgedoopt. Na een kleine rondleiding door de expositie van Andrée Arty en een selectie van de deelnemende werken aan deze tweede editie van de Collage-prijs, werd het werk van de drie laureaten: Ria Bauwens, Maud Dallemagne en Pauline in ’t Veld) toegelicht.

Het is uiteindelijk Pauline in ’t Veld uit Nederland, die de prijs ter waarde van 5.000,00 euro te besteden aan de productie en uitgave van een catalogus van haar (collage)-werk wint.De jury was samengesteld uit de voorzitter van The Louis Van Lint Institute, Lionel Colin-Van Lint, Lut Maris van de kunstgalerij De Mijlpaal in Knokke en Heusden-Zolder en kunstrecensent Yves de Vresse.