Categorieën
Collage-prijs Emelyne Duval

Prijsuitreiking Collage-prijs

Op de oproep voor deze wedstrijd kwamen heel wat inzendingen binnen en die maakte het de jury niet makkelijk om de winnaar aan te duiden. Uit de hoeveelheid inzendingen blijkt ook dat de collagekunst nog actueel is en dat zou Andrée Arty die dit jaar 93 jaar zou geworden zijn, bijzonder verheugen.

Op haar verjaardag op 9 november maakte de raad van bestuur de winnaar bekend. Na de prijsuitreiking waarbij ook enkele genomineerden in de bloemetjes gezet werden, opende de raad van bestuur een tentoonstelling waar in het werk van de winnaar en de genomineerden de confrontatie aanging met werken van Andrée Arty.

De prijsuitreiking ging door in Galerie Pascal Polar te Brussel.

De raad van bestuur liet zich bij haar keuze bijstaan door een jury samengesteld uit collage-kunstenaar Sammy Slabbinck, galeriehoudster Lut Maris en kunstrecensent Yves de Vresse.

Sammy Slabbinck (Brugge 1977) is collagemaker, illustrator & animator. Zijn vaak surrealistische collages worden opgebouwd uit gevonden beelden die verknipt worden tot nieuwe composities en die het heden met verleden trachten te verbinden. Recente expo’s in Chicago , London, New York en België.

Lut Maris, was altijd al geboeid door actuele kunst en oude culturen, studeerde af als kunsthistoricus en archeoloog en richtte in 1993 kunstgalerij De Mijlpaal in Genk.

Symbool voor de werking en het concept van De Mijlpaal is de hoogspanningspyloon die de ruimte een eigen uitstraling geeft. Vanuit een multidisciplinaire visie worden jonge kunstenaars getoond samen met gevestigde waarden. Hun werk en gedachtengoed wordt getoond in dialoog of in correlatie met andere culturen. Rondleidingen, lezingen, discussieavonden, organisatie van aangepaste concerten of bezoek aan kunstenaars zorgen voor een verdere uitdieping en reflectie.

Als curator is Lut Maris betrokken bij verschillende extra muros projecten zoals Chillida-Verroken, COMBAT Koen Vanmechelen, BlOED in de landcommanderij Alden Biesen en InGewikkeld in het Clarissenklooster in Hasselt.

Yves de Vresse (°1955)Recensent/criticcus
Na studies plastische kunsten (Sint-Lucas Brussel) en lithografie (Academie Anderlecht) werkte Yves de Vresse verscheidene jaren in de reclamewereld. Sinds jonge leeftijd vertrouwd met galerieën en musea, schreef hij over kunst voor onder andere Brussel Deze Week, Art Antiques Auctions en ArtExpo. Hij produceerde ook vele teksten voor diverse catalogi : Sotheby’s, collecties van het Federale Parlement, galerieën, enz.

Altijd al geboeid door het meubel en interieurinrichting, werd hij Senior Designer bij Marc de Berny in Parijs, Londen en Porto.

Hij was ook artistiek directeur van galerie Boycott (van Baudouin Schoenmaeker) in Brussel en Ia Orana !n Dilbeek (met Karen Renders).